Det finns ett Sverige som toppar alla listor. Ett Sverige där ekonomin går som tåget och miljontals människor kliver upp och går till jobbet varje dag. Som tävlar i entreprenörskap med Silicon Valley. Där förskolor låter alla barn få en bra start i livet. Ett Sverige som är världens bästa land att vara barn i.

Det ska alltid löna sig att arbeta, och göra rätt för sig. Skolan ska prioritera kunskap, så att alla barn får sin egen chans att bygga en bra framtid. Både pojkar och flickor ska vara välkomna i badhusen, samtidigt. Och alla ska lära sig svenska, eftersom språket är biljetten till det Sverige som går som tåget.

Sverige ska vara ett land för hoppfulla. Ett land präglat av företagsamhet, jämlikhet och social rörlighet, där du av egen kraft – men också med andras hjälp – kan ta dig nästan hur långt som helst. Ett land med frihet att välja sitt liv och med all den mångfald som den friheten skapar.

Tolerans, öppenhet och respekt för människors olika livsstil förverkligas bäst i det samhälle som värnar frihet, rättvisa och de demokratiska processerna. Vi arbetar för att de mänskliga rättigheterna ska respekteras på alla nivåer i samhället, både i Sverige och internationellt. Vi vill ha en stark grundlag med en tydlig rättighetskatalog.

I Sverige ska vi inte ha ”vi” och ”dom”. Här gäller friheten, lagarna och arbetslinjen alla, utan hänsyn till klan, klass eller kön. Inga undantag, ingen utanför, ingen bortglömd.

Rättigheter, skyldigheter, möjligheter.

Lika för alla.