Välkommen till Moderaterna i Oscars södra!

OSCAR SÖDRA

Estbl: 1988

Moderaterna i Oscars södra är det Moderata samlingspartiets lokala partiförening i distriktet södra Oscar. Med 244 medlemmar 1 januari 2018 så har vi till och från varit Moderaternas största lokalförening på Östermalm!

Oscar Södra – vars stora område sträcker sig norrut från Djurgårdsbron över Strandvägen, Oscarskyrkan och Karlaplan – och söderut från brofästet över hela Djurgården – är ett område som omfattar såväl sekelskiftets stenstad och närheten till Stockholms city i norr som Kungl Djurgårdens vackra stillsamma natur och rika kulturliv i syd. Politiskt hör Oscar södra  både idag och historiskt sett till ett av Moderaternas absolut starkaste fästen. Med en röstandel på över 50 procent i flera valdistrikt under Riksdagsvalet 2018 så är Moderaterna en outmanad politisk kraft i vårat distrikt.

En anrik, aktiv och inflytelserik förening – idag och historiskt

Moderaterna i Oscars södra bildades 1988 och var vid årsskiftet 2018/2019 Östermalms näst största moderatförening. Idag har vi nära 268 medlemmar, inklusive medlemmar i det Moderata ungdomsförbundet (MUF).

Våra medlemmar är och har alltid varit väldigt aktiva och verksamma på alla politiska nivåer i Sverige. Medlemmar i Oscars södra har under årens gång varit Statsråd, Borgarråd, Riksdagsledamöter, Europaparlamentariker såväl som representerade på allra högsta nivå både i Stockholms stad & Län

Oscar Södra har en lång och rik tradition av engagemang  i såväl kulturpolitik, försvarspolitik som migrationspolitik. Frågor som både idag och historiskt har legat våra medlemmar mycket nära om hjärtat.

Riksdagsledamot Arin Karapet (M) på Pub Politique

Pub Politique (Puben) – en anrik och uppskattad tradition!

Vi har en stor och rik verksamhet med sammankomster ungefär en gång varannan vecka. På Hotell Mornington på Nybrogatan 53 så hålls varannan måndag Moderaterna i Oscars södra´s framgångskoncept, ”Pub Politique”. ”Pub Politique” grundades en gång i tiden av medlemmen och styrelseledamoten Winston Håkanson som ville skapa en socialt och intellektuellt stimulerande miljö för våra medlemmar. På ”Pub Politique” träffas vi alla tillsammans över en pilsner eller ett glas vin och lyssnar till några av vår tids mest namnkunniga personer. Våra inbjudna talare kommer från såväl politiken, näringslivet som media och har många gånger gjort sin stämma hörd i någon aktuell fråga för att sedan tillsammans med oss diskutera och resonera sig fram kring aktuella politiska frågor och problem i våran stad och i vårat land.

Winston Håkansson

Tidigare styrelseledamot & Grundare till Pub Politique

Varmt välkomna till Bistron på Hotell Mornington på Nybrogatan 53, varje måndag ojämna veckor mellan klockan 17:00 och 18:00!

Om du har några frågor angående Pub Politique eller några förslag på framtida talare eller ämnen, kontakta gärna vår pub- och programansvarige:

_______________________________________

Amelie Langby

Tel: +46 8 553 430 17

Mail: amelie.langby@gmail.com

_______________________________________

Finanslandstingsråd Irene Svenonius (M) på Pub Politique

Kampanj – att vinna förtroende & val!

Moderaterna är en politisk rörelse som aldrig sover. I kampanj går vi ut på gator och torg för att möta och samtala med våra medborgare om de problem som de upplever finns i vårat samhälle idag och hur vi tillsammans kan lösa dem på bästa sätt.  Ytterst är vårat mål att vinna förtroende och att övertyga människor om varför våra idéer är bäst för Östermalm, för Stockholm och för Sverige för att i slutändan vinna deras röst i nästa val. Detta för att vi ska kunna vinna val så att vi kan genomföra moderat politik i hela Sverige, på Sveriges alla politiska nivåer. Kom med och hjälp oss att vinna val!

Du behövs! Häng med oss i kampanjen!

Kampanj på Karlaplan tillsammans med Finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) under valrörelsen. Gemenskap, energi och engagemang präglar vår kampanjverksamhet!

Om du har några förslag eller frågor angående våra kampanjer, kontakta gärna vår kampanjansvarige:

___________________________________

Alexandra Grimfors

Mail: alexandra.ostback.moderat@gmail.com

___________________________________

Var ska jag bli medlem?

Östermalm är idag uppdelat på fem moderatföreningar och Oscars församling är uppdelad på tre. Oscar Södra sträcker sig från Skeppargatan bort till Karlaplan längs Karlavägen, ner genom Narvavägens allé och via Linnégatans sträckning bort mot Oxenstiernsgatan ner mot Strandvägen. Därtill är stora delar av Kungl Djurgården del av föreningens upptagningsområde. Men det går bra att välja förening i hela Stockholms stad oavsett bostadsadress. Du är varmt välkommen till Oscar Södra om du vill engagera dig i vår förening!

Jag hoppas att du vill bli medlem hos oss och engagera dig i Moderaterna i Oscar Södra.

Varmt välkommen!

Annika Elmlund

Ordförande, Moderaterna i Oscars södra

Mail: annika.elmlund@seb.se

Våravslutning på Riddarhuspalatset – En av föreningens många sociala aktiviteter. Välkommen att följa med på våra trevliga och spännande sociala aktiviteter!