Välkommen till Pub Politique

Nu på måndag den 7 april är det åter dags för Pub Politique.

Förslag till tema för diskussionerna är Fri äganderätt eller kvotering, med följande ingress av Winston Håkanson:

Äganderätten intar sällan högsätet i den politiska debatten.
Ständigt närvarande, men det är ofta ofint att betona den, skriver Sann Rayman i lördagens SvD på ledarplats.

I själva verket är ägandet centralt. Ägande skapar autonomi och individer som tan ansvar. En annan fördel med privat ägande är förändring.

Hillevi Engström som nu också är M:s jämställdhetspolitiska talesperson vill införa en tredje pappamånad. Det har inte partiet tillstyrkt förut, men numera Anders Borg.

Frågan är om det är föräldrarna eller Borg som ska besluta om föräldraledigheten. Det leder tankarna vidare till kvinnlig styrelserepresentation och k-ordet. Eller som Sanna Rayman polemiserar ”M vill inte tvinga näringslivet genom lagstiftning”—. ”men om ni inte gör som vi säger, måste vi tvinga er att göra som vi säger”.

Med förhoppning om att detta ska stimulera till bra diskussioner ses vi på måndag klockan 17:15 i bistron bakom lobbybaren på Hotell Mornington, Nybrogatan 53. Vi håller på i ungefär en timme.