Välbesökt Pub Politique om bjudkultur den 1 november

av Winston Håkanson

När ska man som politiker låta sig bjudas på saker?

och hur kul är det att tillbringa ytterligare en natt på hotell, gå upp tidigt till flyg och genomlida en tråkig  middag?

Så var formuleringen till mötet den 1 november med Pub Politique på Hotel Mornington. Det blev en osedvanligt intressant debatt.

Tobias Sjö inledde och konstaterade att Sofia Arkelsten hade blivit ett lovligt villebråd i medierna, sedan hon utsetts till partisekreterare. Men för att misstänkas för mutbrott krävs inte bara att man tagit emot någonting eventuellt olämpligt. Man ska ha ändrat sitt beteende också.

Är man kärnkraftsanhängare och blir bjuden på studieresa till ett kärnkraftverk i Finland och inte ändrar sin åsikt, så är det inte fråga om muta. Några anförde att Arkelstens billån var olämpligt. Framför allt ansåg flera talare att som politiker ska man vara en förebild. Som offentlig person får man ändra sitt beteende. Man kan inte agera som privatperson längre. Det krävs en viss disciplin.

Carina Beckerman såg risker med Sofia Arkelsten och pekade på att kompiskulturen är ett problem. Hon hänvisade till sin blogg och hur HQ-affären inte hade behövt ske. Ett racing event i Sydfrankrike var inte någon vanlig tråkig studieresa, påpekades. Men Tobias Sjö och flera andra hävdade att vi behöver vanliga människor i politiken också. Annars blir vi hänvisade till politiska broilers, som uppfostras från 13 års ålder till att bli politiskt korrekta (men tråkiga) byråkrater. Det vill vi inte ha, konstaterade Winston Håkanson.

Vikten av riktlinjer efterlystes av flera deltagare. Moderaterna har inte det ännu, konstaterade bl.a. Peter Dannered. Vidare framfördes att Sofia Arkelsten var ett utmärkt val som partisekreterare, dels för att hon var kvinna och representerar en yngre generation, men också för den miljöpolitik hon står för.  Kan man försvara sina handlingar, så finns ingen anledning till kritik. Sofias resor är inget nytt, hon har till och med i Riksdagen talat om dem. Tobias avslutade med att fråga sig vad som hänt om Mona Sahlin stått upp och sagt att hon förstår hur Arkelsten känner sig, sluta med drevet. Tänk vilka poäng Mona skulle fått.

Håkan Wallensten, som också var en av de många debattdeltagarna, upplyste till sist om att åklagaren avskrivit ärendet om misstanke om muta.

Detta var Pub Politiques hittills mest välbesökta kväll med 23 närvarande medlemmar.