Stöd barnhemmet i litauiska Sakai!

av Göta Glemme och Gaby Borglund

Kyrkorådet i Oscars Församling gjorde i juni 2010 en studieresa till Litauen för att besöka ett barnhem i Sakiai, i närheten av Vilnius. Svenska Kyrkan i Simrishamn startade detta projekt i mitten på 1990-talet. Fattigdomen är enorm och alkoholkonsumtionen ofta hög bland föräldrarna, vilket gör att barnen far illa. Det finns kommunala barnhem men i och med samarbetet mellan Mats Hagelin, kyrkoherde i Simrishamn och prästen Virginijus Kelertas från den evangeliskt-lutherska kyrkan i Litauen, har detta första privata barnhem utvecklats.

Det var en otrolig upplevelse att se det fantastiska barnhemmet. Vi hade inga större förväntningar innan vi kom dit utan räknade med att få se elände. Döm om vår förvåning! Ett stort hus, nyrenoverat med plats för 30 barn 0–18 år. Alla rum var fräscha, fina och inredda för barn. Fler av rummen var dessutom inredda för syskon.

Barnhemmet har också en dagverksamhet för utvecklingsstörda barn och ungdomar, samt några lägenheter för misshandlade kvinnor. Det finns även plats för ungdomar över 18 år, som har börjat arbeta, att bo kvar på barnhemmet ett tag.

Kyrkorådet i Oscars församling har nu beslutat att stödja projektet. En last med kläder för barn och vuxna, linne m.m. kommer att transporteras till barnhemmet före jul.  På barnhemmet i Sakiai kommer att ordnas en gratis julfest, med tomte och allt, dit de behövande från omkringliggande byar kan komma och få de saker som insamlats från svenska församlingar.

Vi behöver er hjälp! Lämna era gåvor mellan den 29 november och 3 december till Församlingshemmet, Fredrikhovsgatan 8. Om ni hellre vill kan ni ge ekonomiskt stöd genom att sätta in pengar på Pg 10 00 40-5 eller Bg 477-6779. Kom ihåg att skriva ”Barnhemmet Sakiai” på er gåva.

Det materiella gåvor som önskas är:

Kläder för alla åldrar, gärna varma vinterkläder, skor och stövlar

Hygienartiklar (tandborstar, tandkräm, flytande tvål m.m.)

Lakan och handdukar

Leksaker (helst inte bara gosedjur)

Gaby Borglund

Kyrkofullmäktiges ordförande i Oscars församling, ledamot i Oscar Södras styrelse