Referat från Pub Politique

Mikael Odenberg är en favorit till ny partiledare i M, ansåg Pub Politique vid sitt måndagsmöte den 20 oktober. Han skulle kunna återställa moderaterna till en politik många av partiets medlemmar känner igen. Andra namn som nämndes var Johan Forsell och Elisabeth Santesson.

Integrationen måste upp på bordet. Puben ansåg också att man kan inte bara nonchalera 12% av väljarkåren och inte låtsas att de existerar. I valet av partiledare borde man först slå fast vilka frågor en partiledare ska driva och hur det bör ske. Därefter söker man efter lämplig kandidat att fylla kravspecifikationen. M är ett toppstyrt parti och det är också anledningen till att till exempel integrationsfrågan och försvarsfrågan inte har prioriterats.

Dagens ämne handlade om tre angelägna stridsfrågor där vänstern går mot Alliansen. Att lägga ned Bromma flygplats vore horribelt. Det anser även många S-personer och förmodligen har S gått med på detta för att få med MP. Sedan kommer man säkert att släppa denna fråga. Även förbifarten är något många S är för, tror Puben. Återstår Slussen som är en ytterst komplex fråga.

Den senaste utveckligen av ev. ubåtsintrång satte ännu mer fart på debatten. Lars-Erik Roos med förflutet i underrättelsetjänsten menade att ryssarna testar oss. Gästande Boris Fogelman, som vuxit upp i det kommunistiska Polen påminde om att ryssarna aldrig haft demokrati. Ni måste lära er att tänka byzantinskt, menade han. Det innebär att man säger en sak och menar något helt annat.

I den livliga debatten deltog 19 personer på Mornington. Nästa möte är den 3 november

Referat Winston Håkanson