Pub Politique (Måndag den 4/4 – 2016) Terrorismens ursprung och motverkan.

På kvällen, måndag den 4/4 – 2016, samlades 12 stycken moderater på Mornington hotel på Nybrogatan återigen för Pub Politique.

Dagens diskussion behandlade ett allvarligt och aktuellt ämne. Efter det att både Paris och Bryssel, två europeiska huvudstäder,  blivit utsatta för omfattande terrorattacker under bara de senaste sex månaderna så frågade sig den ansedda engelska tidningen, liksom vi, har den här typen av terrorattentat numera blivit en del av den europeiska vardagen?

Allt eftersom tiden har gått så står det allt mer klart att IS  närvaro och organisation i Europa är långt mer omfattande, komplex och sofistikerad än man tidigare hade förstått. Den franske terrorexperten Jean-Charles Brissard uttalade sig i SVT under söndagen och konstaterade dystert att de IS kopplade terrornätverk som har attackerat Paris och Bryssel har med stor sannolikhet fler liknande terrorplaner verksamma över hela Europa. Den andra frågan vi ställde oss var därför, hur kan vi skyddas oss mot den typ av terrorhandlingar som har drabbat Paris och Bryssel de senaste sex månaderna? Är det ens möjligt frågade sig vissa?

Vi diskuterade den nya terrorlag som träder i kraft på fredag och de satsningar som kommer att göras på säkerhetspolisen för att motverka terrororganisationernas närvaro och operativa förmåga i Sverige. Är dessa satsningar och lagändringar tillräckliga för att hantera den allvarliga situation Sverige befinner sig i och förser våra myndigheter med de nödvändiga verktyg de behöver för att hitta potentiella terrorister och avvärja deras attentat innan de hinner bli verklighet? Moderaternas rättspolitiska talesperson, Beatrice Ask, efterlyser satsningar på ordinarie polismyndigheter inte endast säkerhetspolisen med motiveringen att även de spelar en viktig roll i kampen mot terrorismen här hemma.

Sedan Parisattentatet den 22/11 – 2015 så lever Frankrike och fransmännen under ett undantagstillstånd. ”The economist” skriver att Parisattentaten nu har tydligt förflyttat balansgången mellan integritet och rättigheter contra säkerhet mot säkerhet. Undantagstillståndet har ett stort stöd i den franska allmänheten och 79 % säger sig stödja Frankrikes nuvarande undantagstillstånd och anser det nödvändigt att det förlängs när nuvarande period tar slut 26 maj. Samtidigt svarar över 30 % av parisarna att Parisattentaten har påverkat deras vanor och rörelsemönster i offentliga utrymmen. Hur ser balansgången ut mellan integritet och andra personliga och medborgerliga rättigheter å ena sidan  och svenska myndigheters möjligheter att effektivt bekämpa terrorism och stoppa massmord å andra sidan?

Ett stort och komplext ämne där många av deltagarna kom med kloka inlägg och kommentarer.