Pub Politique: (Måndag den 4/2 – 2019) Andrea Ström – Den nya grönblåa majoritetens stadsdelsnämndsordförande på Östermalm

Igår, måndag den 4/2 – 2019, var det återigen Pub Politique som den här gången återvände till lokalpolitiken.

För att leda och inleda våra diskussioner fick vi äran att gästas av Andrea Ström. Andrea är ordförande för Engelbrektsmoderaterna och den nya grönblåa majoritetens nya stadsdelsnämndsordförande på Östermalm.

Andrea menar att med den nya majoriteten så kommer en helt ny prioritering på äldreomsorg, förskola och socialtjänst.

Andrea säger att trycket på äldreomsorgen ökar. Den nya grönblåa majoriteten vill stärka rätten till hjälp och stöd när man blir äldre samtidigt som man nu kommer värna om valfriheten som var under konstant attack under förra mandatperioden. Hon ser även att kommunen måste arbeta hårdare för att se till att de äldre som får hjälp genom den kommunala hemtjänsten får mer fasta kontakter och inte behöver möta nya människor i sitt hem varje gång. Andrea menar att måltiden som är en  av dagens viktigaste stunder idag uppfattas av många äldre som en stökig stund – ofta med mat som uppvärmts och sedan kallnat. Andrea säger att man har uppmärksammat den här kritiken och kommer arbeta för att göra måltiden lugnare och maten av mer kvalitet.

I det tidigare äldreboendet Dianagårdens lokaler så kommer Stockholms stad genomföra ett pilotprojekt. Under hösten kommer en grupp på ca 40 stycken nyanlända singelhushåll och familjer flytta in. Tanken är att detta endast ska vara ett temporärt boende som avslutas vid årsskiftet 2020/2021. Under hela den här tiden kommer socialtjänst och arbetsförmedlare finnas på plats för att stödja de boende med att hitta arbete och bostad tills dess att boendet upphör. Boendet utgör därför en satsning där boende kombineras med aktiva integrationsinsatser och arbetsmarknadsinsatser med målet att de boende som är i arbetsför ålder ska hitta en anställning och ett eget boende när boendet stängs ner.

Innovation och tradition menar Andrea Ström ska vara det nya grönblåa Östermalms ledord och hon ser det som sin vision att Östermalm ska bli det grönblåa Stockholms skyltfönster.