Pub Politique den 31 augusti

Höstens första Pub Politique den 31 augusti inleddes av Tove Liefendahl. Hon är politisk chefredaktör  på SvD och introducerades av Annika Elmlund för en rekordstor publik om 30 deltagare på Hotell Mornington.

Den politiska debatten anser Tove Liefendahl idag vara torftig och innehålla för många sovmorgnar (anspelande på ledareredaktionens morgonmöten, red anm).

Det är för mycket önsketänkande i politiken.
Decemberöverenskommelsen har kritiserats hårt i SvD, men inget försvar har inkommit.
Förtroendet är svagt för alla politiska ledare. SD erkänner att de kanske inte alltid är så bra, men alla andra är sämre! Vi har ett förgiftat debattklimat. Man hittar på saker om varandra.

Gunnar Myrdal sade på sin tid att i Sverige ryms bara en åsikt åt gången. Det gäller fortfarande.

Men även om man är negativ, så är det viktigt att påpeka att det aldrig är kört! Vi har mycket att göra. Moderaterna och Alliansen var lite trötta efter två mandatperioder, man behövde vila för att fylla på med krafter. Annars är risken att man inte fullföljer. De ”Nya Moderaterna” med Reinfeldt och Borg hade gjort sitt.

Tove anser att det inte är farligt att ta en konfrontation. Vi måste satsa vidare på ”den nya klassresan”. Vi ska inte bryta med arbetslinjen utan ta ett steg till. De som inte intresserar sig för humankapitalet kommer inte att klara sig, hävdade Tove, som hyllade Hans Zetterberg, trots att han bara talade om ekonomi i politiken. Vi måste dra ned anslagen och sänka skatten avslutade den politiska chefredaktören, som delade ut sin ledare ”Den nya klassresan” från i somras. Att människor kan ta sig vidare, är ett bärande fundament.

Var du kommer ifrån ska inte avgöra vart du är på väg!

Winston Håkanson refererade

Nästa Pub Politique hålls den 14 september kl 17.15 i bistron på Mornington