Inbjudan 15/3: Presentation av Östermalmstorgs utformning med Joakim Larsson

Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) bjuder in till digital presentation av förslag till utformning av Östermalmstorg.

Till medlemmar som tillhör föreningarna Engelbrekt, Hedvig Elenora, Oscar Södra, Oscar Norra och Gärdet

Östermalmstorg har länge varit en central plats i Stockholms innerstad. Torget finns med redan på de tidiga regleringskartorna från 1600-talet. Torget anlades som ett typiskt axialtorg med Storgatan som huvudaxel, men har sedan förändrats och utvecklats över tid. När Östermalms saluhall invigdes i slutet av 1888 fick torget en karaktärsgivande verksamhet. Därefter har den genomgående trafiken över torget stängts av men i övrigt har torget, med mindre tillägg och förändringar, huvudsakligen haft samma struktur.

Östermalmstorgs roll i Stockholms historia och centrala läge ställer höga krav på utformning och gestaltning. I samband med att torget ska iordningställas, efter att den tillfälliga saluhallen monterats ned, har vi ett unikt tillfälle att höja ambitionen för utformningen och gestaltningen av Östermalmstorg.

Under 2020 har arbetsgruppen Östermalmstorgs vänner uppdragit åt arkitekt Aleksander Wolodarski att ta fram ett förslag till en förnyad gestaltning av Östermalmstorg. Under cirka en timme tänkte jag därför ta tillfället i akt och presentera förslaget för er som är medlemmar i någon av våra Östermalmsföreningar. Efter min presentation kommer det självfallet att finnas möjlighet till att ställa frågor.

Plats: Digitalt via Zoom

Datum: 15 mars