Hösten har startat med pubar och caféer

I morse, tisdagen den 27 september, avhölls höstterminens första Café Politique. Temat den första gången var politiska vildar, inspirerat av William Petzälls avhopp från SD. Winston Håkanson har sammanfattat diskussionen:

Hur bör en minoritetsregering hantera politiska vildar? Fråga till Café Politique efter den avhoppade SD-riksdagsledamoten William Pätzell, som säger sig vilja stanna i riksdagen som politisk vilde

Det är svårt att dra gränsen mellan partiets intressen och den enskilde riksdagsledamoten, ansåg Café Politique på sitt första morgonmöte idag. Många vet nog inte ens om möjligheten för en ledamot att hoppa av och bli vilde. Riksdagsmannen Anton Abele, styrelseledamot i Oscars Södra, påpekade att om det blir fler avhopp, så kan den politiska kartan förändras. SD lär ha en järnhård disciplin bland sina riksdagsledamöter, påpekades också.

Det är också skillnad mellan att i en särskild fråga rösta efter sin övertygelse (som Krönmark på sin tid i ATP-frågan) och att själv deklarera sig som vilde och bjuda ut sig till salu. Anton menade också att det var viktigt att Riksdagen inte kände sig som enbart knapptryckare, utan att där fanns en själ bakom varje tryckknapp. I EU påpekades det att där sker omröstningarna redan i utskotten.

Café Politique enades om att man kan inte som parti förlita sig på några avhoppare. Om de vill stödja Alliansens linje är det väl bra, men man kan inte göra affär av det. Nästa Café Politique blir den 11 oktober på Café Oscars kl 8.00